Forum www.gsf-foto.pl Strona Główna www.gsf-foto.pl
Gorzowskie Spotkania Fotograficzne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Filtry- opis i zastosowanie najpopularniejszych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.gsf-foto.pl Strona Główna -> Techniki Fotografii
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Śro 0:13, 11 Mar 2009    Temat postu: Filtry- opis i zastosowanie najpopularniejszych

Filtr polaryzacyjny definicja, funkcja

Filtr polaryzacyjny, to jeden z popularniejszych filtrów stosowanych w fotografii. Filtr przepuszcza światło spolaryzowane, powstające w wyniku odbicia światła słonecznego od powierzchni niemetalicznych (np. wody czy szkła). Polar wzmacnia nasycenie barw, gasząc odbite światło słoneczne. Siłę działania filtra reguluje się kręcąc filtrem, zmieniając płaszczyznę polaryzacji.

Najważniejsze funkcje filtru polaryzacyjnego:
- osłabianie kontrastów
- wzmacnianie i nasycanie barw
- redukcja odbić.

Osobiście uważam że to najważniejszy i najprzydatniejszy filtr przy kolorowej fotografii stosowany w zdjęciach krajobrazowych i nie tylko.


Uwagi

Do zastosowań amatorskich nie ma znaczenia, czy jest to filtr kołowy czy liniowy. W przypadku cyfrowych lustrzanek wymagane jest stosowanie filtru kołowego.W przypadku używania kilku filtrów razem, filtr polaryzacyjny należy montować jako pierwszy. W filtrze polaryzacyjnym kołowym, określona jest przednia powierzchnia filtra. Filtr taki działą poprawnie tylko "w jednym kierunku". Odwrotne zamontowanie filtra spowoduje wadliwe działanie.

Otaczające nas światło składa się z fal, drgających w wielu płaszczyznach. Powierzchnie odbijające światło (np. powierzchnia wody, szyba, polakierowana karoseria samochodu) częściowo porządkują fale świetlne - polaryzują je (tzn. światło odbite pod kątem od 40 do 70° składa się z fal drgających już tylko w jednej płaszczyźnie). Podobny wpływ na światło mogą mieć obiekty przepuszczające światło - np. chmury, woda itp.

Filtr polaryzacyjny może zatrzymać uporządkowaną część widma, nie przepuszczając fali drgających pod określonym kątem (kąt ten można regulować obracając pierścieniem filtra - wygodnie jest wykorzystywać go z obiektywem o nieruchomym mocowaniu filtrów - inny zmieni ustawienie filtra podczas zoomowania lub nastawiania ostrości). W ten sposób polaryzator pozwala całkowicie lub częściowo wyeliminować niechciane odbicia i kontrolować wygląd takich obiektów polaryzujących światło, jak np. niebo czy chmury. Ułatwia fotografowanie przez szybę czy przez powierzchnię wody, przy fotografowaniu w plenerze pozwala kontrolować wygląd nieba - umożliwia nasycenie jego kolorystyki, a także osłabienie lub podkreślenie obłoków. Filtr polaryzacyjny wpływa także na kolorystykę innych obiektów w kadrze - nasyca i ożywia barwy żółte, czerwone i zielone.

Zastosowanie filtra polaryzacyjnego wpływa na ekspozycję. W zależności od ustawienia filtra zatrzymywane jest od ok. 30 do 70% światła, co odpowiada korekcji -0.6 - -2EV

//(zrodlo: [link widoczny dla zalogowanych])


Ostatnio zmieniony przez morawiec dnia Śro 0:14, 11 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Śro 0:18, 11 Mar 2009    Temat postu: Filtr UV


Filtr UV - absorbuje niewidzialny zakres światła - głównie ultrafiolet (podczerwień w mniejszym zakresie). Nie wpływa na balans kolorów w widzialnym spektrum, zwiększa jednak ich nasycenie i wyostrza obraz, redukując zamglenie. Przeznaczony do fotografowania w plenerze w dobrych warunkach pogodowych. Nie zmniejsza liczby przysłony obiektywu.
Filtr UV pochłania krótką wiązkę widma, co przy zamgleniach pozwala otrzymać bardziej czysty obraz, oraz uniknąć przeniebieszczenia kadru. Robiąc zdjęcia w plenerze, łatwo zauważyć, że zdjęcia bez filtra UV są najczęściej lekko przymglone, a kontrast na styku koloru niebieskiego z zielonym jest obniżony z powodu ultrafioletu, który mieszając się z tymi kolorami, tworzy na styku tych barw przymglenia obniżające kontrast. Często wykorzystywany jako ochrona przedniej soczewki obiektywu. Spotyka się filtry o nieco innych nazawach: UV Warm – lekko ocieplający UV (strata światła - 1/3), UV Haze 1A i 2A, 2B i 2C – delikatnie żółte lub różowe, spełniaja rolę filtrów UV i dodają lekkie ocieplenie.
(Strata światła – 0)
Specyficzna odmianą filtra absorpcyjnego jest filtr Digital firmy Heliopan. Jedyny w swoim rodzaju filtr do aparatów i kamer cyfrowych, eliminujący wpływ podczerwieni (IR) z jednoczesnym odcinaniem promieniowania ultrafioletowego (UV), mających znaczny wpływ na prawidłowo wykonany pomiar cyfrowy i w konsekwencji uzyskane odwzorowanie barwy, wzmacnia czystość odczytu i separacji kolorów.
Czystość każdego kanału koloru wzrasta, pomiar sensorów jest przez to dokładniejszy, a kolory uzyskuje się bardziej klarowne. (Strata światła – 0)
//(zrodlo:www.nikon.forum.pl)


Ostatnio zmieniony przez morawiec dnia Śro 0:21, 11 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Śro 0:29, 11 Mar 2009    Temat postu: Filtr neutralny szary

Filtr neutralny szary


Trochę teorii - kiedy stosujemy

Filtr szary to płytka szklana lub z tworzywa sztucznego, obojętna kolorystycznie, zakładana na obiektyw w celu zatrzymania części światła, które dotarłoby do wnętrza aparatu, gdyby tego filtru nie było. Dla nowo wstępujących w tajniki fotografii może wydawać się to dziwne, że staramy się ograniczyć ilość światła, przecież zazwyczaj staramy się, aby tego światła było jak najwięcej. Stosujemy czulsze materiały, jaśniejsze obiektywy, a tu ograniczenia?
Są takie sytuacje zdjęciowe, które wymagają długich czasów naświetlania, nawet powyżej 1", natomiast ilość światła przy czułym filmie jest tak duża, że nawet maksymalne przymknięcie przysłony daje nam czas np. 1/30. Jakie to sytuacje?
Chcemy zrobić wodospad czy strumień z ładnie rozmytą strugą wody. Dzień jest słoneczny, z dużą ilością światła. Aby efekt rozmycia był wyraźny powinniśmy mieć czas naświetlania od 1/10 do nawet kilku sekund, w zależności od tego, jak duży efekt rozmycia chcemy uzyskać. Niestety film, jaki mamy w aparacie, każe nam ustawić czas np.1/30 przy maksymalnie przymkniętej przesłonie - co wówczas robimy? Właśnie wtedy zakładamy filtr szary jeden albo więcej i po kłopocie.
Podobny zabieg musimy wykonać, gdy chcemy fotografować np. drzewa na wietrze, czy padający śnieg, czyli wszędzie tam, gdzie potrzebne jest stosowanie dosyć długich czasów naświetlania, aby zamierzony efekt znalazł odzwierciedlenie na zdjęciu.

A filtr szary połówkowy?
Jego zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że zadaniem jego jest ograniczenie naświetlenia na części klatki. Stosowany jest głównie przy fotografowaniu krajobrazu, tam gdzie różnica w jasności góry klatki (niebo), a jej dołem (ziemia, drzewa) jest znaczna, i wiemy, że film jej nie przeniesie. W efekcie otrzymamy prześwietlone niebo bez szczegółów lub dobrze naświetlone niebo, a brak szczegółów w cieniach na ziemi.
Filtr połówkowy zmniejsza tą różnicę i możemy się spodziewać zdjęcia, na którym będą widoczne szczegóły zarówno w światłach nieba, jak i cieniach ziemi.
Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy będziemy stosować filtr odwrotnie, czyli przyciemnimy dół zdjęcia - np. przy fotografowaniu wody ( jeziora), w której odbija się światło nieba.

//(zrodlo: [link widoczny dla zalogowanych])


Ostatnio zmieniony przez morawiec dnia Śro 0:30, 11 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Śro 0:39, 11 Mar 2009    Temat postu: Filtry kompensacyjne

Filtry konwersyjne (kompensacyjne) do fotografii kolorowej
- służą do mniej lub bardziej delikatnych przesunięć temperatury barwy światła w gorę (w kierunku bardziej niebieskim) lub w dół (w kierunku bardziej żółtopomarańczowym). Pożyteczne do przesunięć ogólnego tonu barwnego sceny fotografowanej lub do korekcji koloru światła dziennego wcześnie rano lub późnym popołudniem. Ludzki wzrok ma zdolność akomodacji do różnych warunków świetlnych. Niezależnie od źródła światła białe pozostaje białym, nawet jeśli na początku po zmianie oświetlenia odbieraliśmy różnicę w barwie. Zawsze światło dominujące narzuca porządek barw, odczytywany przez nasz zmysł wzroku jako prawidłowy. Kontrasty pomiędzy oświetleniem różnymi rodzajami światła stają się grą kolorystyczną, gdy działają na ten sam motyw jednocześnie, nie przeszkadzając sobie. Błona fotograficzna rejestruje barwy mechanicznie. W odróżnieniu od ludzkiego mózgu brak jej zdolności akomodacji – nie potrafi dostosowywać się do zmiennych warunków oświetleniowych. Co zrobić, by zdjęcie prawidłowo oddawało barwy przy różnych rodzajach oświetlenia?
Powszechnie używane błony negatywowe i diapozytywowe dostosowane są do światła dziennego o temperaturze barwowej 5500 K, albo sztucznego o widmie ciągłym i temperaturze 3100/3200 K. Temperatura 5500 K odpowiada pewnej wybranej średniej wartości temperatury światła dziennego. Temperaturę barwową wyraża się w stopniach Kelvina (K). Chodzi o to, by w każdych warunkach uzyskać prawidłową szarość, a tym samym optymalne odwzorowanie pozostałych barw. Powszechnie używane błony negatywowe i diapozytywowe dostosowane są do światła dziennego o temperaturze barwowej 5500 K, albo sztucznego o widmie ciągłym i temperaturze 3100/3200 K. Temperatura 5500 K odpowiada pewnej wybranej średniej wartości temperatury światła dziennego. W ciągu dnia temperatura barwowa się zmienia i to nawet bardzo dynamicznie. Nagłe przesłonięcie słońca chmurą przy niebieskim niebie potrafi podbić temperaturę barwową światła nawet do 15000 K, a po wschodzie słońca może ona wynosić 3500 K. Zależy to od wielu trudno uchwytnych czynników. Podobnie temperatura barwowa światła sztucznego jest inna bezpośrednio po włączeniu źródła światła, a inna chwilę potem, jak się ustabilizuje, zmienia się ona też w procesie starzenia źródła światła. Przy tak dużej ilości zmiennych nie dziwmy się, że nawet szybko po sobie zrobione zdjęcia mogą mieć zupełnie różne dominanty barw, spowodowane zmienną temperaturą barwową światła.

Poniżej przedstawiam temperaturę barwy światła pochodzącego z różnych źródeł:
-Światło nieba – 12000-18000
-Światło lampy błyskowej – 6200-6800
-Nasłonecznione miejsce przy bezchmurnym niebie – 5700-6500
-Światło słoneczne w godzinach 9-15 – 5400-5700
-Światło słoneczne w godzinach 15-21 – 4900-5600
-Halogen 650W – 2890
-Świeczka – 2010-2020
-Żarówka 500W – 3400
-Żarówka 200W – 3000
-Żarówka 100W – 2900
-Żarówka 75W – 2800
-Żarówka 40W – 2500

RODZAJE FILTRÓW KONWERSYJNYCH:
80A (niebieski) 3200?>5500K +2 działki przysłony
80B (niebieski) 5500?>3400K +1 2/3
80C (niebieski) 3800?>5500K +1
80D (niebieski) 4200?>5500K +1/2
81 (żółtawy) 3300?>3200K +1/3
81A (żółtawy) 3400?>3200K +1/3
81B (żółtawy) 3500?>3200K +1/3
81C (żółtawy) 3600?>3200K +1/3
81D (żółtawy) 3700?>3200K +2/3
81EF (żółtawy) 3850?>3200K +2/3
82 (niebieskawy) 3100?>3200K +1/3
82A (niebieskawy) 3000?>3200K +1/3
82B (niebieskawy) 2900?>3200K +2/3
82C (niebieskawy) 2800?>3200K +2/3
85 (pomarańczowy) 5500?>3400K +2/3
85B (pomarańczowy) 5500?>3200K +2/3
85C (pomarańczowy) 5500?>3800K +1/3

Przykłady zastosowań filtrów konwersyjnych:
81A - Jeden z najbardziej popularnych i uniwersalnych filtrów. Stosowany do korekcji światła błyskowego. Koryguje temperaturę barwową sztucznego źródła światła do standardu kolorowego filmu do światła sztucznego (z 3400 K do 3200 K), dzięki czemu uzyskujemy cieplejsze oddanie barw. Takie precyzyjne równoważenie temperatury barwowej jest wymagane np.: przy fotografowaniu dzieł sztuki, kiedy ważne jest niezwykle wierne oddanie kolorów. Likwiduje niebieską poświatę nieba. Polecany do fotografowania z filmem do światła dziennego, przy niepogodzie oraz do fotografowania w środku dnia przy silnym słońcu.

81B - Podobnie jak 81A, ale z silniejszym efektem. Z filmem do światła słonecznego, stosowany do odniebieszczenia deszczowych zdjęć, do fotografowania na dużych wysokościach. Z powodu lekko brązowego zabarwienia, wnoszą ciepłą i naturalną korektę koloru skóry, przez co polecane również do portretów. Szczególnie polecany do portretów kobiet i dzieci przy świetle sztucznym; ciepłe barwy korzystnie wpływają na wizerunek modela. Używany również do korekcji nadmiaru koloru niebieskiego do filmów typu B (3400K.). Obniża temp. z 3500°-3200°K.

81C - Do zdjęć w cieniach. Zalecany do zdjęć w świetle dziennym, szczególnie wiosną i latem przy bezchmurnym niebie i przejrzystym powietrzu. Likwiduje przebarwienia źródeł światła. Do zdjęć w pochmurne dni. Konwersja światła z 3600°-3200°K. Podobnie 81D ale konwersuje temperaturę barwową 3700°-3200°K.

81EF - Mocno ocieplający filtr konwersyjny, dla filmów do światła dziennego. Używany do zdjęć w głębokich cieniach przy jasnym słońcu. Do wnętrz bez dodatkowego oświetlenia. Tak jak inne ocieplające, filtr korygujący do filmów do światła sztucznego. Konwersja: 3850°-3200°K.

82A - Używany do filmów do światła dziennego, do usuwania zażółceń światła porannego i wieczornego. Podnosi temp. barwową o 200°K (11 miredów). Stosowany również do zmiany o 100 °K wartości innych filtrów konwersyjnych.

80A - Filtr konwersyjny stosowany do filmów do światła dziennego - 5500°K.,w przypadku fotografowania przy oświetleniu halogenowym 3200K zaś 80B do zdjęć przy oświetleniu halogenowym 3400°K.
Założenie folii 80A na lampy żarowe daje oświetlenie studia światłem dziennym (5500K).
Założenie 85B na flesz elektroniczny daje błysk o temperaturze barwowej światła żarowego (3200K).
Filtry konwersyjne można łączyć na zasadzie dodawania i odejmowania, nawet po kilka, aby uzyskać właściwe oddanie temperatury, ale to wyższa szkoła jazdy i wymaga testów, każdorazowo dla różnych filmów.
Istnieją również filtry kombinowane np. 85B/ND0.9 - filtr neutralnie szary połączony z konwersją podnoszącą temperaturę barwową z 3200 do 5500K - obniża ilość światła o 3 i 2/3 przysłony.

//zródlo forum canona


Ostatnio zmieniony przez morawiec dnia Śro 0:41, 11 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Śro 0:44, 11 Mar 2009    Temat postu:

Filtry Skylight

To filtry o zabarwieniu lekko różowym, szczególnie przydatne w fotografii motywów, które robią wrażenie "zimnych" - oświetlonych jasnobłękitnym niebem, nie oświetlone bezpośredniego przez światło słoneczne. Filtry Skylight nadają dość naturalne kolory np. ludzkiej skórze. Stosowane oznaczenia: podstawowy filtr: 1A (Skylight 1A, albo Haze 1A) oraz 1B (Skylight 1B, Haze 1B) - mocniejszy, poza właściwościami 1A minimalnie rozjaśnia zieleń. Znacznie rzadziej używane są filtry o oznaczeniach: 2A, 2B, 2C, 2E absorbujące ultrafiolet w paśmie 400nm (19 - 100%).

//zrodlo [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez morawiec dnia Śro 0:46, 11 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bzzzzzz
Administrator


Dołączył: 03 Mar 2009
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z brzuszka

PostWysłany: Śro 23:53, 11 Mar 2009    Temat postu:

mariusz fajnie Ĺźe to wklejasz ale pisz swoje spostrzeĹźenia a do tego dawaj linki. Bo kopiuj wklej z forum do forum albo do innych stron nie ma sensu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
morawiec
Live View


Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gorzów

PostWysłany: Czw 10:53, 12 Mar 2009    Temat postu:

No ja bym nie nazwał tego tak do konca ze nie ma sesu. gdyz oszczedzam czas uzytkownikow i jednoczesnie moga oni poczytac tutaj sobie o tym filtrze a z pewnoscia bardziej ich zaciekawi to niz latanie po 30 stronach..zeby poczytac na temat filtru...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.gsf-foto.pl Strona Główna -> Techniki Fotografii Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin